STATUS PÅ MIN ALLERGI

KÆRE INFLUENCER OG VIRKSOMHED

photo-1518600506278-4e8ef466b810-2
Billede: Pixabay

Jeg har været meget i tvivl om, hvorvidt jeg skulle udgive det her indlæg eller ej. Jeg ville få en bitter smag på tungen af skam, hvis ikke det blev gjort.

Det her er mere eller mindre en lille opsang, til de såkaldte “influencers” og de virksomheder der samarbejder med disse. Det gælder både bloggere, instagrammere, youtubere og hvad man nu ellers laver. Influencers amarbejder i bund og grund med virksomheder, hvor de anbefaler -og reklamerer for eksempelvis produkter, cafebesøg og en hulens masse andet, hvor virksomheden kontakter dem pr mail, eller instagram direct etc.

I dag kan stort set alle, kalde sig for “influencer”, bare de har modtaget én gratis ting og lavet lidt reklame. Her går det altså galt og det bliver for nemt, at gøre et stykke arbejde, der faktisk burde være ret krævende.

Styr på influencer og virksomhed

Det er vigtigt både for influencers og virksomhed, at der er styr på hvem der er ens “kontaktperson” i forløbet. Det er også vigtigt at man har styr på det data der florerer, hvad man reklamere for, og hvilken målgruppe man vil ramme. At man har styr på det basale i samarbejdet.

Tip: hav hellere én håndfuld pålidelige samarbejdspartnere, end 50 forskellige, som der ikke er styr på.

Sørg for der er en autentisk forbindelse mellem brand og influencer

Som influencer er det meget vigtigt at have en god vinkel til et samarbejde, og ikke takke ja til alt, om det passer ind i bloggens kontekst eller ej. Udefra kan det tydeligt ses, om det er for pengenes skyld, fordi du lige gik og manglede det derhjemme, eller fordi du reelt synes det er et fedt produkt.

Influencer:

Du er virksomhedens stemme. Gør derfor noget ud af dit arbejde, det bemærkes hvis du har gjort dig umage.

Sig tak! Vær taknemmelig for den virksomhed som har valgt, at kontakte netop DIG.

Du må aldrig ignorere en mail, selv hvis du mener indholdet ikke er noget for dig…

LAD VÆRE, med at samarbejde med tætte konkurrenter til en virksomhed, du før har samarbejdet med. Hvor meget er du så værd at investere i?

Hjælp virksomheden hvis der er brug for det, det kan være svært at kende til de guldkorn man selv behersker, som influencer.

Evaluer samarbejdet, for at vise virksomheden hvad de har fået ud af at arbejde sammen med netop dig.

Vær ærlig! Hvis du er tidspresset, så kontakt virksomheden og aftal en ny deadline – hellere gøre noget helt, end halvt.

Virksomhed:

Vær grundige og vælg jeres samarbejdspartnere med omhu. Vis lidt ydmyghed, og kom tæt på de influencers I har valgt.

Det er okay at stille krav, hvor alle kan være med. Det betyder dog ikke, at I skal sende dem et manuskript. De kender deres segment bedre end nogle andre.

Respekter jeres influencers arbejde. Det tager tid, at lave et godt billede/video.

Hold et skarpt øje med posts og følg op på samarbejdet.

Gem de gode influencers til fremtidigt samarbejde eller ambassadøraftaler – I kender til deres arbejde og kunnen.

Tak fordi I læste med.

Ingen kommentarer endnu

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

STATUS PÅ MIN ALLERGI